S aeroliniemi Jetstar Asia z Chaj-kchou do Singapuru
Odletové letiště
Na letiště Chaj-kchou je mezinárodní terminál oddělen od hlavního domácího terminálu a zařízen v tropickém stylu. Registrace na let s Jetstar Asia byla rychlá, snadná a bez front. Pozemní personál poskytuje letištní skupina HNA Group, přičemž byl při svých povinnostech velmi zdvořilý. Registrace proběhla rychle, i když bez větší konverzace. Čekací fronty nebyly ani u imigrace, bezpečnostní screening byl rychlý a personál u něj usměvavý a zdvořilý. V terminálu se nachází pár kaváren, pár prodejen tax free, a v době mého odletu zde byl poměrně klid.
Nástup
Mezinárodní terminál nemá žádné letecké mosty a cestující jsou dopraveni k letadlu letištním autobusem parkujícím asi 50 m odtud. Nástup byl poměrně dobře proveden a zaměstnanci u brány popřáli cestujícím příjemný let.
Pro nástup do do Airbusu A320 aerolinií Jetstar Asia byly použity přední dveře a schody a při obsazení jen asi 70 % proběhl nástup velmi rychle. Stevard u předního vchodu poskytoval přátelské a zdvořilé uvítání.
Letadlo a prostor pro cestující
Regionální let do Singapuru obsluhoval Airbus A320 s vybavením pro ekonomickou třídu. Jetstar Asia sice nabízí na některých trasách „obchodní balíček“ se všemi bonusy, u této trasy v rámci Číny však nebyl k dispozici.
Povolené množství zavazadel
Množství zavazadel je omezeno na celkem 7 kg příručních zavazadel, což se týká 1 kusu zavazadla a menšího osobního předmětu. Povolené množství zaregistrovaných zavazadel se liší podle typu zakoupené letenky. Na tuto cestu jsem měl letenku, která povolovala zaregistrované zavazadlo do hmotnosti 30 kg, ale ten den se povolený limit nepoužíval.
Sedadlo
Seděl jsem vepředu na sedadle 2C u uličky (7,5x7,5 cm). Sedadla jsou na nízkonákladové aerolinie relativně pohodlná a pokrytá hnědou kůží. Na opěrkách hlavy nebyly žádné potahy kvůli hygieně, navíc je nebylo možné nastavit. Opěradla byla vybavena držákem na časopisy, který skýtal více prostoru pro nohy, než když je na sedadle dolní kapsa.
Prostor pro cestující a toalety
Prostor pro cestující byl holý bez výzdoby a vybavený světle hnědými koberci, takže jediný barevný prvek byl přítomen na skříňce nad hlavou (červené pruhy). Většina povrchů vypadala čistá, ale po prozkoumání okrajů koberců, opěradel a stolů zblízka, byl vidět poměrně levný přístup k údržbě a čistotě ve srovnání s aeroliniemi skýtajícími plné služby.
Rozpis cesty
Nástup byl dokončen dříve, než bylo v plánu, a také dveře se zavřely dříve. Podle plánu má let trvat 3 hodiny 40 minut, kapitán však po nástupu ohlásil, let do Singapuru bude trvat pouze 3 hodiny. Došlo k menšímu zpoždění o 15 minut při odletu kvůli letecké dopravě a velmi pomalému oddělení vzletů a přistání na letišti Chaj-kchou.
Jídlo a pití
V každé kapse na sedadle bylo menu aerolinií Jetstar, přičemž jednotlivé kusy byly čisté a dobře provedené. Při rezervaci letu jsem si předem objednal kuře s omáčkou s černým pepřem. Před jídlem podával personál sklenici pomerančové šťávy, a pak kuchyňského vozíku vydával teplá jídla, která byla objednána předem; k tomu byla malá láhev (300 ml) vody. Catering poskytuje společnost SATS Catering ze Singapuru, zatímco Jetstar Asia obstarává catering na všech regionálních letech. Teplá jídla se podávají v plastové misce zakryté folií, s plastovým příborem a ubrouskem. Jídlo bylo dobře ohřáté a (na levný nízkonákladový let) byla jeho kvalita velmi dobrá: křehké kuře, plátky brambor, zelené fazolky a mrkev s omáčkou z černého pepře. O něco později začal prodej z vozíku (služba buy-on-board) a personál mi přinesl kávu.
Zábava
Není k dispozici žádná zábava během letu, streaming ani připojení wifi. Dalo by se očekávat, že by aerolinie Jetstar Asia mohly z takových nabídek mít další příjem, a také by mohly poskytnout cestujícím uspokojivější způsob, jak strávit 3-4 hodiny na palubě.
Pohodlí a další výhody
K dispozici nebyly deky ani polštáře.
Služby personálu
Personál při tomto letu byl zdvořilý a přátelský, v případě potřeby však také dostatečně důrazný při dohlížení na některé cestující, u nichž se zřejmě jednalo o jejich první let. Lpění na bezpečnosti bylo také dobrou známkou, spolu s velmi názorným předvedením bezpečnosti před odletem.
Rychlost a efektivnost obsluhování baru a občerstvení spolu s následným úklidem byly vynikající a velmi dobře organizované. Součástí byla rozumná míra dialogu s cestujícími a všichni členové personálu působili jako dobře vyškolení zkušení.
Služby při příletu
Stručné hlášení kapitána proběhlo asi 15 minut před přistáním. Po přistání na letišti Changi stačilo jet jen kousek taxíkem k našemu příletovému leteckému mostu v terminálu 1. Personál stál u dveří a popřál vystupujícím cestujícím hezký den.
Závěr
Jednalo se o levnou letenku, a co se týče hodnoty za peníze, není moc co vytýkat. Dostal jsem se z jižní Číny do Singapuru v přiměřeném pohodlí, včas a velmi levně. Personál na palubě byl zdvořilý a uctivý.
Moje jediná stížnost se týká některých spolucestujícím na tomto letu. Mnozí opakovaně chodili na toaletu, přičemž se zavěšovali a skákali na sedadla, když procházeli letadlem. Proč se nenaučí používat toalety na letišti a pak nesedí na palubě v klidu, když se jedná o krátký regionální let?