S aeroliniemi KLM z Amsterdamu do Quita

KLM.jpg

Odletové letiště

Do Amsterdamu jsem přicestovala s aeroliniemi KLM, takže už nebylo potřeba projít registrací. Z letištních monitorů jsem se dozvěděla, že brána pro let do Quita (Ekvádor) je E3 a nachází se kousek pěšky od haly D. Letiště Schiphol bylo v tu dobu časně ráno rušné, takže chvíli trvalo dostat se skrz davy do čekacího prostoru. Personál KLM byl k dispozici v prostoru pro transfer, ale jeho pomoc nebyla tak aktivní v souvislosti s aktualizacemi letů, jako u některých jiných aerolinií. Prostor pro sezení u brány E3 je malý a fronta čekajících byla dlouhá, už když jsem přišla.

Nástup

Nástup započal včas, přičemž nejprve byli volány rodiny s malými dětmi, po nich následovali zákazníci SkyPriority a obchodní třídy (Business Class). Nástup do ekonomické třídy probíhal pro celou palubu, ale nebyly dlouhé fronty. Vzhledem k tomu, že se jednalo o let s plnou kapacitou, formát zón by byl zřejmě efektivnější, protože dlouhé fronty vznikaly na leteckém mostě.  

Letadlo a prostor pro cestující

Boeing 777-200ER; ekonomická třída byla plně obsazená a v hlavním prostoru pro cestující nebyla vidět žádná volná místa.

Povolené množství zavazadel

Cestující mají při mezinárodních letech povoleno 1 zaregistrované zavazadlo o hmotnosti 23 kg. Je povoleno příruční zavazadlo 55x35x25 cm a malý osobní předmět 40x30x15 cm se společnou hmotností do 12 kg

Sedadlo

Při registraci online jsem si vybrala sedadlo 43K, které je u okna v předposlední řadě před umývárnami a prostorem kuchyňky. Tak jako mnoho jiných aerolinií, také KLM v tomto Boeingu B777 použily hustší rozmístění sedadel (7,5x10x7,5 cm). Sedadla jsou v novějším stylu slimline s upravenými opěradly, což znamená větší prostor pro nohy. Při plném letu je však menší šířka sedadel patrná, což se odráží na pohodlí. Při mém průměrném vzrůstu jsem měla spoustu místa u základny mezi opěrkami pro ruce, ale prostor u loktů a ramen byl nedostatečný. Absolvovala jsem s tímto typem sedadla dálkové lety od jiných aerolinií, takže mohu říct, že zážitek z letu souvisí s obsazením letadla a jestli bude vedle volné místo. Příkladem může být jídlo, které probíhalo obtížně, a musela jsem střídat jednotlivé pokrmy na stolku, abych měla dost místa. Když se však sedadlo přede mnou sklopilo (což nastalo asi 10 minut po odletu), zbylo jen velmi málo místa, kde se nedalo téměř nic dělat; personál cestující nepožádá, aby sedadla zvedli, ani v době podávání jídla.

Je důležité zmínit, že aerolinie KLM nabízejí v Economy Comfort sedadla s větším prostorem pro nohy, které ale mají stejnou konfiguraci. Kromě těchto námitek ohledně prostředí je však třeba aerolinie KLM pochválit za další faktory týkající se příslušenství sedadla, jako jsou zásuvky (USB a 110 V) a širokoúhlý monitor PTV.

Paluba a toalety

Prostor pro cestující byl při nástupu čistý, některé věci by však mohly být lepší, kdyby byla úklidu věnována větší pozornost a pečlivost. Hlavní části koberců, sedadel a stolku byly čisté, stejně tak jako kapsa na sedadle. Na okraje žaluzie však byl prach a vlasy a mezera mezi bočním panelem a kobercem plná smetí. Boční panely měly jemný šedý motiv, ale místy byly poškrábané a odřené. Pro ekonomickou třídu a Economy Comfort bylo k dispozici 6 umýváren, které byly v dobrém stavu; měly sice staré manuální kohoutky apod., ale dekor byl moderní.

Rozpis cesty

Letadlo vzlétlo z Amsterdamu o 35 minut později a po 12 hodinách přistálo v Quitu o 18 minut později oproti plánu.

Jídlo a pití

Služby baru začaly přibližně 35 minut po vzlétnutí a zahrnovaly kompletní bar a chuťovky. Na výběr bylo z více druhů piva (Heineken), červené a bílé víno, nealko, voda a džusy. Nealko nápoje byly rozlévané, ale pivo se podávalo v plechovkách a víno v malých lahvičkách. Odpadky byly ihned sbírány. Jídlo následovalo asi za 25 minut a pak opět probíhaly služby kompletního baru.

Prezentace jídla na tácku byla na ekonomickou třídu poměrně elegantní, přičemž bílý tácek byl zdoben dekorativním okrajem ve stylu Delft. Také na víku byly pěkné motivy odpovídající letecké společnosti, dále balíček s příborem a bednička s omáčkami. Příbor byl z velmi plastu a velmi dobrý.

Na výběr byly vegetariánské těstoviny (nevyzkoušeno) a hovězí masové kličky s bramborovou kaší. Jako předkrm salát coleslaw a čokoládový krém s malinami. Podávaly se také ohřáté bílé housky, sýr a krekry. Celkově kvalita byla podávaného jídla výborná a není jí co vyčíst. Snad jen, že ke chlebu se podával margarín horší kvality a personál chtěl, aby si cestující brali chléb z košíku rukou, což někomu může vadit z hlediska hygieny. Poté bylo na výběr z několika druhů aperitivu, čaj a káva, ale jiné obvyklé destiláty v nabídce zřejmě chyběly.

V polovině letu projevil personál trochu vlastní iniciativy a nabízel z vozíku různé nápoje (vodu, jablečný a pomerančový džus). Kromě toho se v kuchyňce nacházel bar s výběrem nealko nápojů, ale také cereálních tyčinek, krekrů, mini čokolád a mátových bonbonů. Přibližně v polovině trasy do Quita nabízel personál několik druhů zmrzliny a brambůrek spolu s vodou.

Před příletem jsme dostali pizzu s rajčaty a se sýrem, těstovinový salát v italském stylu a dezert typu tiramisu. Také v tomto případě byla kvalita dobrá. Před přistáním (pozdě odpoledne) personál poskytoval kompletní výběr barových produktů a další „rundu“ čaje a kávy.

Zábava

Každé sedadlo v ekonomické třídě je vybaveno kompletním zábavním systémem AVOD (audio-video), který používá širokoúhlý monitor PTV 10´´. K dispozici je systém IFE „od brány k bráně“, sluchátka však personál vydával až po odletu. Zdejší sluchátka jsou podobná jako u jiných transatlantických aerolinií, přičemž lepší kvalitu zvuku mívají i levná sluchátka ze supermarketu. Uživatelské rozhraní systému je moderní, dobře značené a má snadnou tabulkovou navigaci ve volbách.

Vizuální zábava je dobře zorganizováná do kategorií „Nejnovější filmy“ (Latest Movies), která zahrnuje i některé filmy nedávno nominované na Oskara, a „Kolekce“ (Collection) se staršími klasickými filmy, holandskými filmy, filmy z World Cinema a Family. Celkem je na výběr přibližně z 200 možností v různých kategoriích a v 15 jazycích (vč. titulků).

Co se týče TV, k dispozici jsou některé série (boxset) komedie a dramatu, které většinou obsahují 6-12 epizod. Kromě toho mnoho programů faktu a cestovní průvodce. A pokud jde o hudební CD, nabídka je rozsáhlá a pokrývá moderní i klasickou hudbu.

KLM neposkytují v ekonomické třídě papírové noviny, všichni cestující však mají přístup k mediálním aplikacím, které nabízejí 30 různých novin z celého světa; stáhnutí aplikace je však nutné provést ještě před odletem.

Pohodlí a další výhody

Obvyklé polštáře a deky byly připraveny u každého sedadla hned při nástupu. Deka měla klasickou modrou barvu aerolinií KLM a byla z tenčího materiálu typu fleece, který ale skýtal dostatečné teplo. Polštář byl bílý a měl typický syntetický jednorázový potah. V umývárnách bylo pouze mýdlo na ruce. Aerolinie KLM neposkytují žádnou „komfortní sadu“ (s maskou na oči, špunty do uší apod.); teplé ručníky se vydávají před posledním podávaným jídlem.

Služby personálu

Služby personálu byly smíšené a někteří jeho členové se příliš nepředvedli. Efektivita byla dobrá a personál byl v době hlavních služeb obvykle přítomný, služby však nebyly nijak výjimečné a jídlo i pití byly nabízeny jen se základním popisem a minimálním dialogem. Personál nebyl příliš hovorný ani v kuchyňkách, avšak cestující uvítali, že se v těchto prostorech mohou scházet a protáhnout se.

Služby při příletu

Přítomnost letištního personálu při příletu byla velmi vhodná, a protože letadlo pokračovalo dále do města Guayaquil a personál poskytl cestujícím v transferu vynikající pomoc.

Závěr

Mohu pochválit spoustu věcí týkajících se cestování s KLM v ekonomické třídě, nejvíce jídlo a systém IFE. Sedadla mají nastavitelné opěradlo, které umožňuje větší prostor pro nohy, zabudovanou zásuvku a monitor IFE.

Při tom všem ale musím říct, že jsem se během celého dlouhého letu necítila zvlášť pohodlně. Cestovala jsem sama, takže možná pokud budete cestovat jako rodina nebo mít kolem sebe známé, úzký prostor pro Vás nebude představovat takový problém.

Služby personálu lze nejlépe popsat jako „obchodní kvality“; členové je provádějí efektivně a účelově, ale nejsou příliš hovorní, ani se o cestující nezajímají. To považuji za špatné a neobvyklé u jiných dálkových letů s KLM, které jsem absolvovala. Personál navíc ovládá španělsky jen pár slov (pro místní zákazníky), a také hlášení probíhají ve španělštině, ale jejich kvalita je spíše základní, i když jsou srozumitelná.

Lastminute a akční letenky


Jižní Afrika: levné letenky - Kapské město s odletem z Berlína nebo Mnichova již od 11 690 Kč

Kapské Město je druhé největší město v Jižní Africe...Díky svým unikátům jako je například Stolová hora či mys Dobré naděje, je označováno za jedno z nejhezčích měst na světě. Více informací...
více…

Korsika: levné letenky - Bastia s odletem z Berlína již od 2 825 Kč

Město Bastia se nachází v severní části francouzského ostrova Korsika....Toto město vám nabíádne mnoho zajímavých míst, která určitě stojí za shlédnutí... Cena obsahuje: zpáteční letenka...
více…

Filipíny: levné letenky - Manila s odletem z Mnichova již od 11 159 Kč

Manila je hlavní a největší město Filipín, a zcela jistě vám nabídne mnoho zajímavých míst, která stojí za to navštívit..... Cena obsahuje: zpáteční letenka včetně všech poplatků 1 ks...
více…

Komentáře