S aeroliniemi Norwegian z New Yorku do Londýna

norwergian.jpg

Stránky aerolinií

Stránky aerolinií Norwegian jsou efektivní a dobrý prvotní zdroj, který představí nabídku letenek spolu se srozumitelnými podrobnostmi, co vše je v ceně zahrnuto. Cestující si zde také mohou objednat položky extra, jako je teplé jídlo, zaregistrovaná zavazadla a rezervace místa. Norwegian na to vše pohlíží jako na volitelné bonusy, což je dobré pro zákazníky, kteří si přejí zpáteční let bez bonusů.                        

Odletové letiště

Norwegian provozují lety z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho do Londýna. Letiště má dobré spojení s centrem (downtown) New Yorku: cesta trvá asi hodinu veřejnou dopravou (7,50 USD) nebo 30-50 minut při sdílené jízdně či soukromé dopravě (od 25 USD), což závisí na množství provozu. Norwegian působí v terminálu 1.

Aerolinie Norwegian létají také z vedlejšího letiště Stewart, které je však dále od centra.

Registrace

Registrační přepážky jsou viditelně umístěné v budově terminálu a je zde zřetelné označení pro cestující ve třídě Standard a v Premium. Necelé 2 hodiny před odletem tu nebyly žádné fronty, mnoho přepážek bylo otevřených a personál si zákazníky sám volal. Registrace bývá velmi rychlá bez preference podle míst (tu je možné si zvolit předem za příplatek, ale změnit na letišti ji můžete zdarma). K dispozici jsou také stroje na samostatnou registraci - já jsem si na jednom z nich změnila přidělené místo. Stroj Vám navíc ukáže mapu sezení a tiché zóny v letadle. Cestující ale musí i pak navštívit registraci, aby dostali razítko do platebního lístku, než postoupí k celní a imigrační přepážce.

Nástup a odlet

U bezpečnostního stanoviště byly dlouhé fronty a pracovníci agentury TSA si cestující volali. Za zmínku stojí kontrola policejním psem, díky které už cestující nemusí před screeningem odstraňovat tekutiny, notebooky či zouvat boty.

Zařízení a sezení v terminálu 1 je velmi omezené a terminál poměrně zastaralý. Jídlo i pití je drahé: např. dvojité espresso stojí 4,90 USD. Norwegian má velký prostor určený k nastupování, které v tomhle případě započalo včas hlášením pro cestující ve třídě Premium pro ty, kdo vyžadují více času (včetně rodin s dětmi). Značení u čekacích front bylo zřetelné a fronta spořádaná, i když postupovala pomalu. Nástup ve formátu zón byl naznačen tím, že personál nedodržoval ani nekontroval cestující.  

Letadlo a prostor pro cestující

Při tomto letu byl použit největší nejefektivnější špičkový Boeing 787-9, který pojme 314 zákazníků. Letadlo bylo obsazeno asi z 95 %.

Povolené množství zavazadel

Zákazníci mohou mít příruční zavazadlo do 10 kg, což se pečlivě ověřuje při registraci, a zahrnuje i notebook či kabelku. Při té příležitosti mně prošlo 10,7 kg.

Kromě toho si cestující musí předem online zaplatit zaregistrovaná zavazadla, anebo až na letišti za navýšený poplatek. Vzorec pro zjištění nákladů za předem registrovaná zavazadla je poměrně matoucí, protože se liší u různých dvojic měst, ale v případě JFK/LGW by měl činit 32 GBP. Tato úspora je však zanedbatelná ve srovnání se situací, kdy registraci provedete až na letišti - tam se platí 40 GBP na všechny lety.

Sedadlo

Sezení má konfiguraci 7,5x7,5x7,5 cm, která je standardní pro Boeingy 787-9 u většiny operátorů. Sedadlo samotné je pokryté šedou kůží a opěrka hlavy má červený potah z mikrovlákna. V prostorech pro cestující nebyly vidět žádné reklamy, které se neobjevovaly ani před promítáním zábavy, což je příjemné a prospívá atmosféře na palubě. Prostor pro nohy je velký asi 0,75 m, takže menší než u většiny přepravců s tradicí, ale při mé výšce stačil. Skládací stolek lze snadno otevřít a nastavit. Všechna sedadla jsou vybavena vlastní TV obrazovkou. Možný sklon sedadla není velký, lepší je však u opěrky hlavy, která je vybavená tuhými okraji držícími hlavu na místě.

Paluba a toalety

Jakmile byl dokončen nástup, ve videu představily aerolinie cestujícím letadlo a jeho prvky. Jedná se o informativní video, které je pro cestující velmi užitečné. Seznámí Vás s:   

·         umístěním umýváren (s připomenutím, že přední 2 umývárny jsou pro cestující v třídě Premium),

·         umístěním světla na čtení a přivolávacího zvonku v zábavním systému,

·         umístěním elektrických a USB zásuvek (USB je v každém monitoru PTV, univerzální zásuvky pod sedadlem),

·         funkcí Snack Bar,

·         a nakonec s některými dalšími prvky Boeingu 787 (včetně systémů kvality vzduchu a stmívatelných oken).

Prostor pro cestující byl čistý a neutrálního vzhledu s příjemným náladovým osvětlením. Okna automaticky potemní na střední jas, jakmile se vypne značka pro zapnutí pásů, a cestující si je mohou dále individuálně upravit až po nastavení pro tmu. Prostor pro cestující je na přepážkách vyzdoben obrázky s tematikou UNICEF, zatímco na obrazovkách je možné pozorovat pohyblivé mapy a detaily letu.

Rozpis cesty

Nástup byl dokončen včas, letadlo se dalo do pohybu a díky příznivému provozu na letišti JFK vzlétlo jen 3 minuty po plánovaném čase odletu, přestože bylo deštivé odpoledne.

Jídlo a pití

Předem bylo možné si online objednat teplé jídlo, což ale už nelze až na palubě. Nabídka online je v systému PTV, v objednávacím systému Snack Bar. Je to poměrně revoluční systém pro objednávání a placení za zboží zakoupené na palubě, díky němuž působí tradiční prodej z vozíku zastarale. Vizuální zobrazení v systému je také vynikající a jasné a navigace mezi třemi kategoriemi snadná; k nim patří nápoje (drinks), občerstvení (snacks) a ostatní (amenities).

Celkový výběr byl poměrně slušný, ačkoli ne tak lákavý jako v nabídce od easyJet, která zahrnovala např. antipasti a výhodná menu. Ceny všech položek jsou uvedeny v USD a je možné je platit pouze kartami Mastercard, Visa či AmEx, na což je potřeba pamatovat, protože při placení většinou karet ne-amerického původu se za každou transakci účtuje příplatek. Registrační i platební systém fungoval hladce. Zákazníci si přidávají různé položky do košíku a mohou si prohlédnout svůj výběr předtím, než přistoupí k platbě. Je zde také volba „Start a Tab“ (zahájit účet), pokud zákazníci provedou více menších koupí během letu. Zdejší použitá technologie je vynikající. Objednávky bývají doručeny cestujícím k sedadlu za méně než 2 minuty.

Ceny za občerstvení a nápoje jsou uvedené a někdy jsou nižší než u nízkonákladových aerolinií; např. pivo Heineken stálo 4,50 USD ve srovnání s Ryanair  s 6 USD. Kromě toho byly v nabídce 4 možnosti sendvičů (2 mohly být ohřáty) a řada dalšího občerstvení a pochutin. Sendvič stál 7 USD a brambůrky nebo sladkosti 3 USD. Voda stála 3 USD za 500 ml, kromě toho bylo také možné požádat o pitnou vodu zdarma. Asi po 3 hodinách letu však byly všechny sendviče vyprodány.

Moje předem objednané teplé jídlo se podávalo 70 minut po odletu. Kartonový tácek a plastový příbor byly zcela obyčejné, ale tácek byl úhledně uspořádán. Předkrm byl tvořen salátem z kukuřice a fazolí edamame, měl však nepříjemně kyselou chuť. U hlavního chodu bylo možné si vybrat mezi rýží s kuřetem a hovězím, kromě toho však nebyly k dispozici další informace. Jídlo obecně představovalo velké zklamání a bylo nevýrazné, bez omáčky, jen vodová šťáva; maso bez chuti, ale aspoň bylo měkké. Nápoje (pivo, víno a džusy) byly nabízeny o 20 minut později a za dalších 15 minut káva společně, a také proběhl sběr tácků. Dezert byl jablečný s karamelem podávaný ve skle a velmi dobrý. Obecně však jídla, která měla být pikantní, představovala zklamání.

Občerstvení podávané 90 minut před příletem bylo zabaleno v obědovém formátu. Zahrnovalo wrap, džus a skořicový suk, spolu s nabídkou kávy a vody. Kvalita byla spíše průměrná a wrap bez chuti.

Zábava

Množství a nabídka zábavy byly fantastické. Každé sedadlo je vybaveno vlastní LED TV asi 8”, která nabízí vynikající letovou mapu spolu se spoustou různých pohledů a informací o destinacích. K dispozici jsou hry, možnost objednat si přímo z místa zboží v prodejně duty free (s omezeným výběrem), filmy, TV pořady a dokumenty. Také je zde vynikající sekce pro děti For the Kids, která zahrnuje mapu srozumitelnou dětem, hry a vybraná videa pro děti.

K dispozici byl bohatý výběr filmů včetně některých nejnovějších titulů i klasických filmů. Bylo zde 41 filmových titulů, které zahrnovaly vysoce kvalitní produkci a poslední uvedené novinky. Dále některé série (boxset) s TV programy. Sluchátka je nutné si zakoupit prostřednictvím prodeje v systému, kompatibilní jsou však také vlastní osobní sluchátka.

Pohodlí a další výhody

Pomocí systému PTV si můžete objednat deku (5 USD), ačkoli teplota v letadle byla příjemná. K dispozici nebyly žádné polštáře ani „noční balíček“.

Služby personálu

Služby lze nejlépe popsat jako „obchodní kvality“. Členové personálu byli zdvořilí, uvítali cestující na palubě a pomáhali s umístěním zavazadel. Personál prováděl služby efektivně, ale byl poněkud přezíravý, když cestující o něco požádali, a odkázal je na jejich monitor. Někteří cestující však nejspíš nejsou s novým systémem seznámeni, takže by byla vhodná pomoc a více trpělivosti. Personál byl jinak profesionální a věnoval také pozornost bezpečnostním opatřením.

Služby při příletu

Letadlo přistálo na londýnském letišti Gatwick včas, i když brána je vzdálená kus cesty pěšky od imigrace. Vydávání zavazadel trvalo poměrně dlouho a bylo nutné čekat dalších 15 minut. U tohoto letu nebylo pozemní personál příliš vidět a jeho dostupnost omezená, ale jeho přepážky byly otevřené.

Závěr

Aerolinie Norwegian jsou ničivou silou, které zakořenila v zahradách mnoha evropských přepravců s tradicí, a které snížily ceny dálkových letů na reálně přijatelnější, za což přitom skýtají vysoce kvalitní moderní služby. Ve všech směrech je rovnováha mezi nízkonákladovými přepravci a pohodlnými aeroliniemi provedena efektivně; příkladem může být rozsáhlá knihovna volně přístupných filmů.

K oblastem, které by potřebovaly zlepšení, patří kvalita předem objednaného teplého jídla, prodej sendvičů na palubě, a v některých částech přístupnost personálu. Pozemní služby a jejich nový Boeing 787-9 je vynikající. Systém je pohodlný, informativní a obsažný, takže sedmihodinový let proběhl hladce a příjemně.

 

Lastminute a akční letenky


Jižní Afrika: levné letenky - Kapské město s odletem z Berlína nebo Mnichova již od 11 690 Kč

Kapské Město je druhé největší město v Jižní Africe...Díky svým unikátům jako je například Stolová hora či mys Dobré naděje, je označováno za jedno z nejhezčích měst na světě. Více informací...
více…

Korsika: levné letenky - Bastia s odletem z Berlína již od 2 825 Kč

Město Bastia se nachází v severní části francouzského ostrova Korsika....Toto město vám nabíádne mnoho zajímavých míst, která určitě stojí za shlédnutí... Cena obsahuje: zpáteční letenka...
více…

Filipíny: levné letenky - Manila s odletem z Mnichova již od 11 159 Kč

Manila je hlavní a největší město Filipín, a zcela jistě vám nabídne mnoho zajímavých míst, která stojí za to navštívit..... Cena obsahuje: zpáteční letenka včetně všech poplatků 1 ks...
více…

Komentáře